Jak wybrać optymalną drukarkę dla druku etykiet kolorowych?

Jest to technika druku wypukłego elastycznymi formami drukowymi i ciekłymi farbami szybkoschnącymi, której uniwersalność pozwala na zastosowanie jej na nierównym podłożu. Mimo bardzo wielu plusów i traktowania tejże technologii jako pewnego rodzaju standardu, procesu tego nie można traktować jako najlepszego z możliwych. Efektywność kosztową osiągamy przy dużych nakładach etykiet. Jest więc ona ukierunkowana na klientów o większych potrzebach w zakresie wysokonakładowych dostaw, którzy jednocześnie mają ściśle określone wymagania jakościowe co do finalnego produktu.

Opinie Etisoft na temat rozwiązania:

Zalety

  • spójność barw, żywe kolory, wysoka jakość druku i jego trwałość,
  • zmniejszające się koszty produkcji uzależnione od rosnącego nakładu etykiet,
  • największy zakres stosowanych materiałów.

Wady

  • stosunkowo długi czas realizacji związany z koniecznością przygotowania i zatwierdzenia wzoru graficznego,
  • zamówienia i wykonania narzędzi (polimer, wykrojnik),
  • termin realizacji uzależniony od możliwości produkcyjnych wykonawcy oraz dostępności maszyn,
  • wysoki koszt magazynowania produktu,
  • mała elastyczność we wprowadzaniu szybkich zmian w obrębie zadruku,
  • brak możliwości personalizowania każdej z etykiet z osobna.

Druk cyfrowy (Durst)

O druku cyfrowym mówimy wówczas, gdy materiały przeznaczone do druku są dostarczane w postaci danych komputerowych. Metodę tę możemy zaliczyć do szybkich i wygodnych, zwłaszcza gdy zależy nam na niewysokich i średnich nakładach etykiet. Można ją potraktować jako metodę finalną, jak i formę „próbnego” wydruku przed wyprodukowaniem dużego nakładu.

Czas realizacji zlecenia produkcji etykiety kolorowej jest znacznie krótszy niż w przypadku technologii fleksograficznej. Oszczędności czasowe uzyskujemy przez brak konieczności przygotowania form drukarskich (polimerów i wykrojników). Z drugiej strony, proces produkcyjny musi być zgrany z osobnym etapem wycinania etykiet z zadrukowanej wstęgi na maszynach laserowych lub rotacyjnych. Proces ten wymaga zatem zgrania procesu drukowania i wycinania etykiet na różnych maszynach poligraficznych.

Opinie Etisoft na temat rozwiązania:

Zalety

  • krótki czas realizacji (brak konieczności naświetlania klisz polimerowych i przygotowywania wykrojnika),
  • jakość wydruku porównywalna do jakości etykiet flekso,
  • możliwość druku małych nakładów w niskiej cenie,
  • wysokie tempo druku: do 300 mm/s,
  • możliwość druku na wielu różnych podłożach,
  • personalizacja druku (możliwość nadawania seryjnej numeracji, zmiennych danych).

Wady

  • odporność wydruku na czynniki zewnętrzne niższa od druku fleksograficznego,
  • ograniczenia technologiczne w zakresie doboru materiału do druku,
  • węższe spektrum dostępnych materiałów,
  • dwuetapowość produkcji (maszyna drukująca i maszyna sztancująca etykiety). Osobny proces druku (roll-to-roll) oraz wycinania etykiet w technice laserowej lub rotacyjnej z gotowej, zadrukowanej już wstęgi.

Druk inkjet (przemysłowy / desktop)

Jest to rodzaj cyfrowego druku atramentowego z użyciem tuszów pigmentowych lub tuszów na bazie wody. Druk odbywa się na materiałach dedykowanych, przy czym większość zleceń realizowana jest na papierze typu gloss. Klienci oczekujący podwyższonej wytrzymałości materiałowej, jak i samego zadruku, mogą skorzystać z dedykowanych materiałów syntetycznych (głównie polipropylenu). Co roku liczba materiałów o różnorodnych zastosowaniach i funkcjonalności dostosowanej do tego typu druku rośnie w tempie dwucyfrowym. Wskazuje to na silny trend rozwojowy technologii inkjet. Sam rynek druku inkjetowego (wliczając zadruk opakowań) powinien rosnąć w tempie ponad 15% rocznie w ciągu najbliższych lat.

Ta technologia druku kolorowego kwalifikowana jest dla średnich (inkjet przemysłowy) oraz niskich nakładów etykiet (tak inkjet przemysłowy, jak i desktop). Elastyczna i efektywna technologia, jeśli chodzi o reakcję na druk (dzień zlecenia / dzień produkcji / dzień realizacji zamówienia-dostawy).

Opinie Etisoft na temat rozwiązania:

Zalety

  • lepsze zarządzanie potrzebami druku: możliwość błyskawicznej reakcji i natychmiastowej gotowości do druku,
  • drukowanie etykiet w pełnym kolorze bez podziału na etapy drukowania danych stałych i zmiennych (numerator, kod kreskowy, etc.),
  • druk ilości dokładnie dopasowanych do potrzeb klienta,
  • prędkość drukowania: od 100 do 300 mm/s (prędkość druku uzależniona jest od założonej jakości wydruku, wielkości etykiety),
  • atrakcyjny wygląd etykiet, optymalizacja gospodarki magazynowej: ograniczenie zapasów i odpadów oraz przestojów podczas produkcji, brak opóźnień w dostawach,
  • wysoka trwałość nadruku – pigmentowe tusze są odporne na działanie wody i blaknięcie, w związku z tym tego typu rozwiązania wpisują się w oczekiwania klientów przemysłowych,
  • stały koszt druku,
  • pozwala na dużą zmienność wzorów przy tym samym formacie etykiety,
  • oszczędność czasu,
  • dla druku inkjet desktop: możliwość druku zdalnego z systemu ERP,
  • możliwość polecenia druku bezpośrednio ze sterownika urządzenia (brak konieczności korzystania z dedykowanych programów do druku etykiet).

Wady

  • wymaga zakupu samej drukarki, konieczności przygotowania grafiki w odpowiedniej rozdzielczości, programu do druku etykiet, czystych etykiet z odpowiednim podłożem, systematycznej wymiany kartridży,
  • odpowiedzialność za druk leży po stronie klienta,
  • ograniczona grupa materiałów, których powłoka wierzchnia (coating) jest dedykowana do adaptacji atramentów inkjet (standardowe materiały do druku fleksograficznego czy termotransferowego nie nadają się do druku inkjet),
  • wielkość nakładu nie przekłada się na dużo niższą cenę produktu.

Jakie czynniki należy brać pod uwagę przy wyborze? Opinie Etisoft

Przyglądając się przykładom podanym przed ekspertów firmy Etisoft, opinie te w dużej mierze wskazują, że aby dobrać właściwą technologię dla druku etykiety kolorowej powinniśmy uwzględniać następujące czynniki:

  • przeznaczenie etykiety, tj. jej funkcjonalność, trwałość, zastosowanie na zewnątrz lub do wewnątrz – wymagania jakościowe względem etykiety (m.in. określone w specyfikacji produktowej klienta),
  • ramy czasowe, jakie klient zostawia na wdrożenie,
  • nakład etykiet (rocznie i w dostawie),
  • cena targetowa (określony pułap cenowy etykiety może ograniczyć ekonomiczne uzasadnienie zastosowania danej technologii),
  • możliwości technologiczne sprzętu poligraficznego,
  • dostępne spektrum materiałowe w zakresie wybranej technologii poligraficznej,
  • konieczność druku danych zmiennych docelowo na etykiecie lub dodruku tych danych przez klienta.

Dodaj komentarz

zobacz również

Olympus prezentuje nowe produkty: obiektyw M.Zuiko Digital ED 100-400mm F5.0-6.3

W czerwcu marka Olympus podpisała porozumienie z Japan Industrial Partners dotyczące sprzedaży działu fotograficznego - to jednak nie wpłynęło na…

5 powodów dla których warto zacząć zabawę malarską

Zajęcia kreatywne, twórcze wzbogacają naszą codzienną rutynę. Kształtują charakter oraz stymulują umysł.. Gdy malujemy- jesteśmy tylko my, kartka i kolory…

Jak zrobić dobre zdjęcie smartfonem?

Zdjęcia stały się językiem mediów społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram czy Snapchat, a co za tym idzie, każdego dnia do…

Jak fotografować gwiazdy, czyli podstawy astrofotografii

Rosnące temperatury w okresie wiosennym zachęcają do spędzania czasu na świeżym powietrzu. W zatłoczonych miastach problem może sprawiać jednak zachowanie…