Czym jest prepress?
Prepress to jedna z kluczowych faz realizacji produkcji poligraficznej, w której trakcie materiały są przygotowywane do drukowania. Jakie zadania są wówczas realizowane? Jakie jest ich znaczenie? Dowiedz się więcej.
Prepress, press i postpress
Produkcja wyrobów poligraficznych składa się z trzech podstawowych faz – prepress, press i postpress. Każda z nich jest niezbędna do prawidłowego wykonania usługi. W trakcie fazy prepress dostarczone przez klienta materiały zostają poddane odpowiedniej obróbce, przygotowującej je do druku. Faza druga, press, polega na odpowiednim przygotowaniu maszyny drukarskiej i wydrukowaniu produktu. Na koniec, w trakcie fazy postpress, przeprowadza się różne czynności wykończeniowe, takie jak falcowanie, bigowanie, klejenie, sztancowanie czy oprawianie. Specjaliści od poligrafii, np. firma AA Print z Mikołowa, zawsze oferują klientowi kompleksową obsługę całego takiego procesu, dzięki czemu może on zaoszczędzić czas i pieniądze.
Co składa się na fazę prepress?
Jak już zostało wspomniane, w trakcie fazy prepress materiały dostarczone przez klienta są przygotowywane do druku. W zależności od rodzaju zlecenia, w trakcie tych przygotowań realizuje się różnorodne zadania. Współcześnie faza prepress opiera się przede wszystkim na DTP (ang. desktop publishing), czyli na komputerowym przygotowaniu publikacji do druku przy pomocy specjalistycznego oprogramowania. W tej fazie kluczowe jest dokładne sprawdzenie dostarczonego projektu i przygotowanie plików odpowiednich do realizacji wybranego procesu technologicznego, np. druku offsetowego. Wśród zadań realizowanych w trakcie fazy prepress można wymienić m.in.:
– skanowanie zdjęć i ilustracji;
– wprowadzenie, skład i łamanie tekstu;
– naniesienie znaków dla drukarza;
– impozycja arkusza;
– drukowanie do PostScriptu;
– sprawdzenie poprawności danych w pliku postscriptowym
– wykonanie wydruków kontrolnych.
Staranne wykonanie zadań składających się na fazę prepress daje gwarancję, że cały proces drukarski przebiegnie bez błędów i zakłóceń. Z tego powodu powinny być one realizowane przez profesjonalistów. Niemniej jednak klient powinien móc kontrolować przebieg całego procesu, w szczególności jakość wydruków testowych.