Firmy powoli myślą o powrocie do biur – a jak chcą pracować pracownicy?

Pandemia COVID-19 już od ponad roku komplikuje życie ludzi na całym świecie. Dużą nadzieją na powrót do normalności, także tej związanej z pracą, jest globalna akcja szczepień. Za jej sprawą wiele firm z różnych sektorów powoli myśli o ponownym otwarciu swoich biur.

Salesforce jako jedno z pierwszych przedsiębiorstw otworzył już 22 biura – w tym w Izraelu i Sydney, korzystając ze swojego autorskiego modelu powrotu do pracy Success from Anywhere. W USA pierwszym oddziałem, który zostanie otwarty, będzie siedziba Salesforce Tower w San Francisco. Widać jednak, że oczekiwania pracowników bardzo się zmieniły przez ostatni rok.

Badania przeprowadzone przez Salesforce pokazały

  • W czerwcu 2020 roku tylko 32% pracowników chciało wrócić do biur, a obecnie ten odsetek wynosi aż 72%.
  • Pracownicy Generacji Z są dwa razy bardziej skłonni do pracy w pełnym wymiarze w biurze, niż pracownicy z wyżu demograficznego i Generacji X.
  • Prawie połowa pracowników chce przychodzić do biura tylko kilka razy w miesiącu, ale jednocześnie 80% pracowników chce zachować związek z biurem i jego przestrzenią.

Wśród pracowników, którzy w bezpiecznych warunkach powrócili do biur, widać rysujące się tendencje, które pokazują, jak kształtują się preferencje pracowników w nowej rzeczywistości. W Sydney gdzie biuro w bezpiecznych warunkach powitało już swoich pracowników w sierpniu 2020 roku, dokonano ciekawych obserwacji, które pokazują, jak pracownicy chcą pracować w nowej rzeczywistości.

  • Pracownicy doceniają elastyczny model pracy. Płeć, wiek i staż pracy nie mają wpływu na to, czy i jak często pracownik przychodzi do biura.
    • 64 procent pracowników preferuje model elastyczny (1-3 dni w tygodniu w biurze).

Biuro jest centrum współpracy

  • Pracownicy postrzegają biura jako przestrzeń do nawiązywania kontaktów i współpracy. Będąc w biurze sporadycznie siadają przy swoich biurkach, ponieważ wolą spędzić ten czas w przestrzeni wspólnej, wraz z innymi współpracownikami.
    • Na piętrach z największą liczbą osób, pracownicy zdecydowanie częściej korzystali z przestrzeni wspólnej, która była zajęta aż w 64 procentach, w przeciwieństwie do przestrzeni biurkowej – zajętej w zaledwie 24 procentach.
    • 90 procent pracowników przyszło do biura tego samego dnia, co inny członek zespołu, a 80 procent celowo skoordynowało swój plan pracy tak, aby pracować tego samego dnia z innym członkiem zespołu,
    • 53 procent osób, które przyszły do biura, korzystało z nieformalnych interakcji społecznych – między innymi uroczystości zespołowych,
    • Nawiązywanie kontaktów towarzyskich wzrosło o 19 procent,
    • Rozrywka w pracy urosła o 6%,
    • Nawiązanie kontaktu z kolegami wzrosło natomiast o +5%,

  • Dom to miejsce sprzyjające produktywności. Pracownicy twierdzą, że są najbardziej wydajni i produktywni, gdy pracują w domu, preferując spotkania z klientami i realizowanie projektów w domu. Pracownicy zdecydowali, że za tą formą pracy przemawia:
    • Skupienie/koncentracja bez rozpraszania uwagi (28 %),
    • Możliwość zapewnienia sobie warunków „wellbeing” (20%),
    • Koncentracja na klientach (16%) i skuteczna interakcja z nimi (12%),
    • Wydajność indywidualna (16%) i zespołowa (13%),
    • Dostęp (16%) i widoczność (13%) menedżera/liderów,

  • Czwartek to nowy poniedziałek. Najbardziej popularnym dniem, w którym pracownicy przychodzą do biura, jest czwartek. Pracownicy wolą rozpoczynać tydzień z domu i spotykać się ze współpracownikami w połowie tygodnia, maksymalnie wykorzystując przestrzeń do współpracy w środę i czwartek.
    •  Od środy do czwartku wykorzystuje się 70-80 procent przestrzeni biurowej, podczas gdy od poniedziałku do wtorku jest to zaledwie 50-60 procent.

  • Szefowie lubią biuro. Managerowie najczęściej przychodzą do biura w każdym tygodniu, chcąc spotkać się twarzą w twarz ze swoimi zespołami. Mimo to, pracownicy zgłaszają, że mają większy dostęp do swoich menedżerów i innych liderów podczas pracy z domu.
    • 59 procent liderów przychodziło do biura w początkowej fazie (w przeciwieństwie do 45 procent, którzy przychodzą obecnie),
    • Pracownicy, którzy pracują z domu, zgłaszają większy dostęp (16%) i widoczność (13%) menedżerów/liderów,
    • Najchętniej do biura przychodzili nowi pracownicy w początkowym okresie pracy – aż 64 procent, w porównaniu z innymi pracownikami, z dłuższym stażem pracy – 38-47%.

Według Salesforce najważniejsze jest zaufanie pracowników, klientów, partnerów i społeczności, a strategia ponownego otwarcia powinna skupiać się przede wszystkim na bezpieczeństwie i zdrowiu pracowników oraz przejrzystości działań. Dlatego priorytetem powinno być przyjęcie opartego na nauce, stopniowego podejścia do powrotu do miejsc pracy, aby zapewnić wszystkim interesariuszom poczucie bezpieczeństwa, wsparcia i ochrony.

Dodaj komentarz

zobacz również

Księgowość w branży medycznej – jak zarządzać płatnościami od pacjentów?

Księgowość w branży medycznej jest obszarem wymagającym szczególnej precyzji i odpowiedzialności, zwłaszcza w kontekście zarządzania płatnościami od pacjentów. W miarę…

Jak poprawić efektywność w zarządzaniu projektami informatycznymi?

Zarządzanie projektami informatycznymi jest jednym z kluczowych elementów współczesnego biznesu. W dobie szybkiego rozwoju technologii i rosnących wymagań rynku, efektywność…

Jakie usługi kadrowe są najczęściej poszukiwane przez firmy?

Firmy poszukują kompleksowych usług kadrowych, które obejmują cały zakres zarządzania zasobami ludzkimi. Najczęściej poszukiwane są takie usługi, jak rekrutacja i…

Szkolenia dla kadry HR – dlaczego warto je przeprowadzać?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym, rola działów zasobów ludzkich (HR) jest bardziej kluczowa niż kiedykolwiek. Efektywne zarządzanie zasobami…