Jak uniknąć zapchania układu centralnego smarowania?

Współczesne maszyny budowlane, rolnicze oraz różnego rodzaju urządzenia przemysłowe zwykle w standardzie wyposażone są w układy centralnego smarowania. To rozwiązanie umożliwiające automatyczne dostarczenie smaru do poszczególnych elementów maszyny bez konieczności ręcznego smarowania każdego elementu z osobna. W takim przypadku nie można jednak stosować zwykłego, dość gęstego smaru. Alternatywą jest specjalny smar do centralnego smarowania, o odpowiednim poziomie gęstości.

Rodzaje smarów do centralnego smarowania

Każdy układ centralnego smarowania ma własną specyfikację techniczną i przed aplikacją smaru należy się z nią dokładnie zapoznać. Dzięki temu ryzyko zapchania układu jest mniejsze, a zaaplikowany smar zapewnia optymalne smarowanie poszczególnych elementów pojazdu, maszyny lub urządzenia. Najczęściej zalecany do użycia smar do centralnego smarowania, taki jak np. https://esklep.pesta.com.pl/grupy-towarowe/8000001862/smar-do-centralnego-smarowania mieści się w klasyfikacji NLGI w przedziale od 0 do 2. To klasyfikacja środków smarnych na podstawie poziomu ich twardości. Środki smarne NLGI 0-2 należą do grupy smarów stosunkowo miękkich, o rzadkiej konsystencji, a zatem odpowiednich do przemieszczania na większych odległościach. Smary do smarowania centralnego muszą być rzadsze, by nie zapychały układu. Smar musi mieć zdolność do przeciskania się przez przewody o małym przekroju, na większe odległości. Do tego typu układów nie zaleca się używania standardowych smarów ŁT43 i uniwersalnych smarów grafitowych.

Kiedy smar NLGI 0, a kiedy NLGI 2?

Standardowym wyborem w większości współcześnie stosowanych układów są smary do centralnego smarowania NLGI 2. To środki miękkie, o konsystencji masła orzechowego, odpowiednie do stosowania w systemach, w których smar przeciskany jest na stosunkowo krótkich odcinkach. Gdy odległość od zbiornika ze smarem do poszczególnych elementów mechanicznych wymagających smarowania jest większa, wówczas producent układu może zalecać użycie smaru o mniejszej twardości. Smar do centralnego smarowania NLGI 1 ma konsystencję sosu pomidorowego, tym samym łatwiej przeciska się przez przewody o małym przekroju. Smary NLGI 0 są jeszcze rzadsze i należy stosować je tylko w ściśle określonych sytuacjach, jedynie wówczas, gdy zaleca to producent układu.

Problemy z zapychającym się układem centralnego smarowania to przede wszystkim efekt stosowania niewłaściwego rodzaju smaru o zbyt dużej gęstości. Smary średnio twarde i twarde nie nadają się do tego typu układów. Najlepiej decydować się na zakup specjalnego smaru do centralnego smarowania, o poziomie twardości zgodnym z zaleceniami producenta maszyny lub innego urządzenia wyposażonego w tego typu układ.

Dodaj komentarz

zobacz również

Jakie rozwiązania wykorzystuje się w projektach luksusowych willi?

W dzisiejszych czasach projektowanie luksusowych willi staje się nie tylko wyrazem bogactwa, ale także manifestem nowoczesności i funkcjonalności. Architekci oraz…

Jak przeprowadzane są remonty dachów?

Remont dachu to kluczowy element konserwacji każdego budynku, mający na celu zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu mieszkańcom. Jest to kompleksowy proces,…

Organizacja pogrzebu – jakie są dostępne lokalizacje ceremonii?

W chwilach żałoby i trudu związanego z utratą bliskiej osoby, organizacja pogrzebu staje się nieuchronnym etapem. Decyzje dotyczące ceremonii pogrzebowej…

Zrzyny – gdzie znajdują zastosowania?

Zrzyny to odpady powstające w procesach produkcyjnych, zwłaszcza w przemyśle drzewnym, metalurgicznym i tekstylnym. Są one często postrzegane jako bezużyteczne…