Jak uniknąć zapchania układu centralnego smarowania?

Współczesne maszyny budowlane, rolnicze oraz różnego rodzaju urządzenia przemysłowe zwykle w standardzie wyposażone są w układy centralnego smarowania. To rozwiązanie umożliwiające automatyczne dostarczenie smaru do poszczególnych elementów maszyny bez konieczności ręcznego smarowania każdego elementu z osobna. W takim przypadku nie można jednak stosować zwykłego, dość gęstego smaru. Alternatywą jest specjalny smar do centralnego smarowania, o odpowiednim poziomie gęstości.

Rodzaje smarów do centralnego smarowania

Każdy układ centralnego smarowania ma własną specyfikację techniczną i przed aplikacją smaru należy się z nią dokładnie zapoznać. Dzięki temu ryzyko zapchania układu jest mniejsze, a zaaplikowany smar zapewnia optymalne smarowanie poszczególnych elementów pojazdu, maszyny lub urządzenia. Najczęściej zalecany do użycia smar do centralnego smarowania, taki jak np. https://esklep.pesta.com.pl/grupy-towarowe/8000001862/smar-do-centralnego-smarowania mieści się w klasyfikacji NLGI w przedziale od 0 do 2. To klasyfikacja środków smarnych na podstawie poziomu ich twardości. Środki smarne NLGI 0-2 należą do grupy smarów stosunkowo miękkich, o rzadkiej konsystencji, a zatem odpowiednich do przemieszczania na większych odległościach. Smary do smarowania centralnego muszą być rzadsze, by nie zapychały układu. Smar musi mieć zdolność do przeciskania się przez przewody o małym przekroju, na większe odległości. Do tego typu układów nie zaleca się używania standardowych smarów ŁT43 i uniwersalnych smarów grafitowych.

Kiedy smar NLGI 0, a kiedy NLGI 2?

Standardowym wyborem w większości współcześnie stosowanych układów są smary do centralnego smarowania NLGI 2. To środki miękkie, o konsystencji masła orzechowego, odpowiednie do stosowania w systemach, w których smar przeciskany jest na stosunkowo krótkich odcinkach. Gdy odległość od zbiornika ze smarem do poszczególnych elementów mechanicznych wymagających smarowania jest większa, wówczas producent układu może zalecać użycie smaru o mniejszej twardości. Smar do centralnego smarowania NLGI 1 ma konsystencję sosu pomidorowego, tym samym łatwiej przeciska się przez przewody o małym przekroju. Smary NLGI 0 są jeszcze rzadsze i należy stosować je tylko w ściśle określonych sytuacjach, jedynie wówczas, gdy zaleca to producent układu.

Problemy z zapychającym się układem centralnego smarowania to przede wszystkim efekt stosowania niewłaściwego rodzaju smaru o zbyt dużej gęstości. Smary średnio twarde i twarde nie nadają się do tego typu układów. Najlepiej decydować się na zakup specjalnego smaru do centralnego smarowania, o poziomie twardości zgodnym z zaleceniami producenta maszyny lub innego urządzenia wyposażonego w tego typu układ.

Dodaj komentarz

zobacz również

Jakie są sposoby na nawadnianie ogrodów?

Właściwe nawadnianie ogrodu to klucz do zdrowego wzrostu roślin, bujnych trawników i obfitych zbiorów. Woda jest niezbędnym składnikiem życia, a…

Jak wybrać bezpieczne i stylowe gałki do mebli dziecięcych?

Wybór odpowiednich gałek do mebli dziecięcych to nie tylko kwestia estetyki, ale przede wszystkim bezpieczeństwa. Gałki powinny być funkcjonalne, trwałe…

Na czym polega praca radcy prawnego?

Współczesne prawo jest złożoną dziedziną, która wymaga nie tylko solidnej wiedzy teoretycznej, ale także umiejętności praktycznego zastosowania przepisów w różnych…

Legalna praca dla obcokrajowców – co warto wiedzieć?

W obliczu globalizacji i rosnącej mobilności, Polska staje się atrakcyjnym miejscem pracy dla obcokrajowców z różnych zakątków świata. Zatrudnienie w…